fbpx

052-4385207 | info@shimiginun.co.il

השקיה נכונה לעצים

איך להשקות עצים?

שאלה מוכרת לכל מי שמוכר צמחים לבית או לגינה ולכל מי שקונה צמח או עץ.
בגלל החשש שהעץ ימות ומתוך חוסר מיומנות,  רוב האנשים משקים יותר מדי.
למים מספר תפקידים חשובים וכמובן שללא מים כל עץ ימות.

מתי באמת חסרים לעץ מים?

כיצור חי מתרחשים בעץ לאורך היממה מספר תהליכים: כמו צמיחה, שמירה על הקיים, חילופי גזים, בנית תאים חדשים ועוד. למים תפקיד חשוב בקיום תהליכים אילו,

תפקידי המים בהשקיה הם:

  • להחזיר לעץ את כמות המים אותה העביר לאוויר מהאדמה
  • להמיס את הדשן שבקרקע ולהוביל אותו במערכת הצינורות של העץ
  • לשטוף את הקרקע ממלחים
  • לאפשר הובלת חומרים מומסים לבניית תאי עצה חדשים
  • למלא את התאים ולאפשר את תפקודם

איך מזהים חוסר חמצן לעץ?

העץ זקוק למים שבאדמה אך  מערכת השורשים זקוקה גם לחמצן, החמצן שנמצא במים אינו זמין לעץ, לכן לאחר שהעץ מנצל את המים שבאדמה החללים שהיו מלאים במים מתמלאים באוויר והחמצן שבאוויר זה (בחללים מתחת לאדמה) זמין לעץ דרך מערכת השורשים. נקודה זאת חשובה להבנה במיוחד, משום שבמצב של עודף השקיה, העץ יסבול מחוסר חמצן בשורשים ויחל להראות סימני עקה.

עקה של חוסר חמצן היא בדרך כלל הצהבה של עלים כאשר עורקי העלים נשארים ירוקים. לרוב מגדירים סימפטום זה כחוסר ברזל ( במצב זה בדרך כלל לא חסר ברזל אלה הברזל שנמצא אינו זמין לעץ כתוצאה מעודף מים).

השקיית עצים בישראל

בטבע התאימו עצמם העצים להתמודדות עם מזג האיור באזור בו הם חיים וכך לדוגמה עצים ארץ ישראלים יכולים לשרוד תקופת יובש ארוכה ומקצב חייהם מתאים לניצול המים ולצימוח בעונות בהן האדמה רטובה. הזרעים של העצים הארץ ישראלים מצוידים במנגנון שגורם להם לנבוט בחורף, כך הם מתבססים ומתכוננים לשנתם הראשונה שלרוב תהיה הקשה ביותר. בגינון כאשר אנו משקים עצים לעתים אנו משבשים  את מקצב החיים לו היו רגילים בטבע. בנוסף אנו שותלים אותם ליד או באמצע דשא, ליד צמחים שמוצאם שונה בעשרות אלפי קילומטרים וכמובן שאנחנו לא מבינים למה לפעמים הם בחוצפתם לא מצליחים. אם כן  עלינו להיות קשובים יותר ל”שפת הגוף” שלהם להבין מאיפה הגיעו וללמוד לזהות מתי חסרים מים  ומתי יש עודף של מים.

שלושה מצבי נוכחות של מים בקרקע:

  • רוויה: מיד לאחר ההשקיה כל החללים בקרקע מלאים במים, ישנם שני סוגי חללים בקרקע: חללים נימיים וחללים לא נימיים
  • כיבול שדה: לאחר שהפסקנו את ההשקיה (ברוויה) חלק מהמים מחלחלים כתוצאה מהגרביטציה, המים שחלחלו נקראים מי כובד. החלק השני של המים שנשאר באדמה הוא מים שנמצאים בחללים הנימיים. אחת מהתכונות של המים היא תנועה בחללים נימיים, תנועה זאת מתקיימת לכל הכיוונים, מים שנקלעו לחללים נימיים מוחזקים בהם (בניגוד לכוח הגרביטציה).
  • נקודת כמישה: נקודת הכמישה הינה נקודה בה המים שבקרקע אינם זמינים לעץ. (בנקודה זאת ישנה עדין כמות מים מאוד קטנה אבל העץ לא מסוגל לנצל אותה).

עיתוי ההשקיה מורכב משילוב של צריכת המים של העץ ותכונות הקרקע שבה הוא נשתל. אם כך עלינו להכיר את הקרקע ואת תכונותיה ובנוסף להכיר את צריכת המים של העץ. עלינו להתייחס לקרקע  כ”סוללה” אנו טוענים אותה במים באוויר ובדשן והעץ משתמש בהם, מתי לטעון שוב אם כך? לגבי העץ שלנו, צריכת המים של רוב העצים בעונת השיא (יולי אוגוסט) הינה בין 1.5 ליטר למ”ר  עלווה ליום לבין 3 ליטר למ”ר עלווה ליום. עכשיו שאנו יודעים את כמות המים הדרושה לעץ ליום, נשאר לנו להבין מהי יכולת כיבול המים של האדמה ולחשב את אופן ההשקיה. לדוגמא (עץ עם 6 מ”ר עלווה לפי מקדם של 1.5 ליטר ליום). באדמה כבדה ניתן להשקות פעם ב- 10 ימים 90 ליטר, ובאדמה קלה אשר לה יכולת החזקת מים נמוכה כ- 18 ליטר כל יומיים.

השורה התחתונה זהה, 9 ליטר ליום. אבל סוג הקרקע מאפשר לנו לרווח או לצמצם את מרווחי ההשקיה. עלינו להתייחס לכל חישוב השקיה כנקודת מוצא, את התיקונים נעשה לאחר התבוננות והרגשת שפת הגוף של העץ.

הטעות הנפוצה ביותר בהשקיית עצים

טעות נפוצה בהשקיה היא “להשקות כל יום קצת” ואחד החסרונות של מחשבי ההשקיה הינו חוסר התחשבות במזג האוויר והשקיה אוטומטית ללא קשר למצב הקרקע, בנוסף המחשבים הרגילו אותנו להשקות לפי זמן ולא לפי כמות. בשיחות עם לקוחות אני שומע ” אני משקה רבע שעה כל יומיים זה טוב”? התשובה היא לא, איזה קרקע יש לך בגינה? מה ההספק של מערכת ההשקיה? אילו צמחים אתה מגדל? השקיה לפי זמן אינה נכונה ובדרך כלל בזבזנית. אם כך אחרי שחישבו חישוב ראשוני נשקה את כמות המים שחושבה, לאחר ההשקיה נמתין לאחד משני המצבים, או שהאדמה תתייבש או שהעץ יראה לנו סימני עקה.

עבר שבוע והאדמה לא התייבשה ובנוסף העץ לא מראה סימני צמא?

נהדר! עדין לא צריך להשקות. אחרי עשרה ימים נראה סימני צמא, נשקה את אותה הכמות ונמתין שוב. להשקיה במרווחים גדולים יתרונות רבים, העץ יפתח מערכת שורשים עמוקה ויהיה עמיד יותר ליובש ולרוחות .אופן קליטת הדשנים יהיה תקין והעץ יהיה עמיד יותר למחלות למזיקים לקרה ולשרב.

השקית עצים עד לקליטה:

קניתם עץ חפרתם בור, דבר ראשון ממלאים את הבור במים ונותנים להם להיספג, עד שהמים יספגו זה זמן מצוין לצמצם את נוף העץ. הרבה עלים אומר הרבה אידוי ובימים הראשונים כאשר מערכת השורשים עדין פגועה מהשתילה עדיף לצמצם את פוטנציאל האידוי. את העץ יש לשתול כך שצוואר השורש יהיה בגובה האדמה או קצת מעל, אסור לקבור את הגזע באדמה. (צוואר השורש זאת הנקודה ממנה יוצא הגזע מהאדמה). לאחר שהמים בבור חלחלו אפשל לשתול את העץ ולהשקות שוב עד לרוויה. ביום השני וביום השלישי מהשתילה יש לחזור ולהשקות, לאחר שלושת הימים הראשונים משקים במשך שבוע יום כן יום לא. אחרי עשרה ימים מתחילים לרווח את ההשקיות לפי ההסבר למעלה. עצים שנשתלים באמצע דשא צריכים בשנתם הראשונה מים בנפרד מהדשא, בנוסף הדשא מנצח עץ חדש בתחרות על מים ודשן, ולכן יש לחפור גומה בקוטר 1 מטר, כך גם נדע שהגנן לא פוגע בעץ עם החרמש המוטורי.

צור קשר

דרכים נוספות ליצירת קשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר

דרכים נוספות ליצירת קשר