fbpx

052-4385207 | info@shimiginun.co.il

היערכות לקראת חורף בגינה

איך נערכים לחורף בגינה?

אל תתנו לגשם הראשון לתעתע בכם ולגרום לכם להפסיק להשקות. בחורף הישראלי רק מנובמבר יורדים גשמי ברכה שמרווים את האדמה באמת. לקראת העונה הקרה מזכירים לכם לדאוג לחיפוי קרקע הגון, להוריד עציצים אל הקרקע ובעיקר לקרוא את הכתבה הבאה. החורף בארצנו הקטנטונת נמשך זמן קצר למדי ומנות הקור שהוא מפיק ע”פ רוב אינן כאלו שישמידו לכם את צמחי הגן. כמובן שישנם מקרי קיצון התלוי במזג אוויר ובאזור הגיאוגרפי. החורף באופן טבעי מביא עמו 2 נקודות עיקריות עימן יתמודדו הצמחים:

  • רוח
  • קור

אם אתם מתפלאים מדוע לא הכנסתי  את ה ‘גשם’ כנקודה שלישית, זה מהסיבה הפשוטה שהגשם בפני עצמו כמעט שאינו גורם נזק. יחד עם זאת נתייחס לגשם בהיבט של כמויות מים בהמשך.

הכללים מאד פשוטים והם הולכים כך:
אם הצמחים שלכם הם ‘צמחי חוץ’, אין כל סיבה להכניס אותם פנימה.

אם הצמחים שלכם הם  ‘צמחי פנים’, אז התשובה ברורה. הם כבר בפנים ולא צריך לחמם את החדר במיוחד עבורם.

אם הצמחים שלכם הם צמחי פנים, או צמחי בית כמו שנהוג לומר, אבל הם שהו במרפסת מוצלת צפונית למשל לכל אורך ימות הקיץ, בהחלט נכון יהיה להכניס אותם פנימה למשך תקופת החורף.

כיצד להתמודדות עם רוח?

כדאי להוריד עציצים ואדניות הנמצאים למשל על מדפים או מעקות, ממקומות אלו בהחלט יש סכנה שהרוח תעיף אותם. להוריד הכוונה, להוריד לרצפה. מתחת למעקה, או כל מקום אחר שמהווה מחסה ומגן מפני רוחות.

לקשור או לגזום ענפים בולטים או בעלי משקל העושים רושם שיש סיכוי שיקרסו ברוחות. אדניות במרפסות לקבע לקירות, מעקות, או כל מה שקבוע.

כיצד להתמודד עם קור?

כאשר מופיע  החורף בגינה, הוא מביא עמו קור. הקור גורם לצמחים להוריד פעילות, חלקם גם עוברים לתרדמת חורף. אך כאשר מדובר בצמחים הגדלים במרחבים חשופים לרוחות כמו ערוגת גן ירק בגינה שאינה מוקפת שיחים, מכלי שתילה גדולים בהם שתולים רק מספר צמחים קטן או צמח אחד בודד, שטח גינון גדול ומיעוט צמחים, פיזור וחיפוי קליפות יער מסייע בהחלט! (ממליץ בחום על המיפוי של דשנית).

במקרים כמו אלו שצוינו, נכון יהיה לאפשר לצמחים שמיכה מבודדת. השמיכה הזו תבוא לידי ביטוי ע”י חיפוי מצע השתילה בערוגה החשופה או באדניות ומכלי שתילה.

הכוונה במקרה זה היא למלא את חלקה העליון והחשוף של הערוגה או מכלי השתילה בשכבת ריפוד ששומרת על מערכת השורשים של הצמחים.

שמתם לב? לא על הצמח אלה על מערכת השורשים שלו.

למה זה חשוב?

אדמה סופגת קור ומשמרת אותו לאורך זמן. עלי הצמחים וענפיהם שנמצאים באוויר הפתוח סופגים מנות קור בחורף, אך כאשר עולה השמש אלו מתחממים די מהר. השורשים לעומת זאת, אלו שנמצאים מתחת לפני הקרקע נותרים בקיפאונם לזמן ממושך.

אז מה עושים?

יש מוצר שנקרא קליפות יער, כשמו כן הוא. קליפות שנשרו על רצפת היער, ומאחר ואלו טבעיות לחלוטין ומבודדות מצוין, יהיה זה נהדר אם תדאגו לחפות או לכסות את מצע השתילה באדניות בהן יש מעט צמחים, או צמחים השתולים מעט רחוק האחד מהשני.

מה הרווחנו?

  • פחות שעות ועומס מנות קור על שורשי הצמחים.
  • שמירה על טמפ’.
  • שכבה אורגנית המייצרת על הדרך שכבת קומפוסט טבעית.
  • שכבת בידוד מחום בקיץ.
  • שכבה שתמנע התמודדות עם הצצת עשביה מיד עם תוך החורף.

מילה לסיום בנוגע לגשמים כפי שהבטחנו בתחילת המאמר

גשם עשוי לפגוע בעיקר כאשר הקרקע או האדניות אינם מנוקזים כראוי וסופגים מים מעבר ליכולת הספיגה שלהם. הצפת מים בין אם בגשם או בין אם בקיץ ע”י עודפי השקיה, גורמת לריקבון במערכות השורשים.

לכן כחלק מהכנות לקראת החורף כדאי ורצוי לעבור על חורי הניקוז באדניות ולבדוק שכולם פתוחים ותקינים.

בערוגות גינה אתם כבר מכירים מספיק זמן את הערוגות שלכם כדי לדעת אם הן הופכות לביצה או לא.

צור קשר

דרכים נוספות ליצירת קשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר

דרכים נוספות ליצירת קשר